Ontwerpbureau Navis
/
9 juni 2018
Janne Luimes

Stress en burnout

Stress wordt vaak gezien als iets negatiefs, maar wist je dat stress helemaal niet negatief hoeft te zijn. Veel mensen presteren juist onder stress en zo kan stress ook positief ervaren worden. Het is belangrijk om je stress te managen, in plaats van stress te minderen. Van stress weer naar flow. Maar hoe doe je dit? 

‘Als meisje van 13 stond ik op de hoogste trede van het podium tijdens een Nederlands Kampioenschap Survivalrun. Na een spannende wedstrijd kwam ik als eerste over de finish. De survivalsport heb ik daarna iets minder fanatiek beoefend doordat mijn prioriteit bij het volleyballen en studeren lag. Na jaren wilde ik het weer oppakken, maar ik voelde een druk. Ondertussen was ik fanatiek als trainer van verschillende groepen aan het werk. Zelf kon ik heerlijk en snel een stuk hardlopen en voelde me sterk tijdens krachttrainingen. Maar bij runs kwam dit er niet uit en voelde ik een stress en druk van buitenaf die ik mezelf oplegde. Tot de Gerard te Broke loop. Een uurtje voor de run besloot ik om toch mee te lopen. Gewoon lekker lopen en genieten was mijn doel. En wauw, tijdens het hardlopen voelde ik weer FLOW! Samen met een dame van de vereniging liep ik de eerste 3 kilometer. Het laatste rondje merkte ik een heerlijk ritme, ik voelde de aanmoedigingen van het publiek en kwam in een flow. Met een heerlijk, en ook erg vermoeid, gevoel kwam ik over de finish. Van Stress naar Flow!’ 

De negatieve kant van stress kan zich uiten in een burn-out.
Wanneer je fysiek, mentaal of emotioneel niet meer voldoende kan ontladen kun je dus letterlijk opgebrand raken. Een burn-out ontstaat dus nooit van de éen op de andere dag.


Maar wat is de oorzaak van een burn-out?
Dit is bij iedereen verschillend, maar je lichaam kan je al wel signalen geven. Het is belangrijk om deze signalen te herkennen. Signalen kunnen zich fysiek, mentaal, emotioneel of gedragsmatig uiten. Onderstaande vragen zijn enkele voorbeelden van deze signalen.

–       Heb je moeite met concentreren of vergeet je veel meer dan normaal?

–       Voel je je vaak vermoeid of heb je geen energie?

–       Heb je last van onverklaarbare nek- of schouderpijn?

–       Heb je vaker last van huilbuien of ben je veel prikkelbaarder?

–       Pieker je vaak veel en lang over je werk?

–       Ben je chaotisch in je denken en je doen?

–       Heb je last van eetbuien?

–       Krijg je niets meer uit handen en heb je nauwelijks ergens zin in?

–       Heb je vaak last van hoofdpijn?


Je wil natuurlijk zo snel mogelijk van deze signalen af en je weer lekker voelen zodat je weer controle over je keuzes, dagelijkse activiteiten en energie hebt. 

Heb jij het gevoel dat je stress je belemmert in je dagelijks leven of herken je bovenstaande signalen van een burn-out? Samen kijken we naar de oorzaak van de overmatige stress die je ervaart. We gaan op zoek naar energie en het ervaren van positieve emoties. De kracht van bewegen in de natuur en ook het nut van gezonde stress. Met Try Outside is deze unieke combinatie mogelijk. 

Wil jij ook je stress managen en zorgen dat je in een flow komt? Maak dan een afspraak en wordt fit van binnen en buiten. 


0